Asociatia Tess
Implica-teCe facem
dIN 2016

Din 2016 suntem alaturi de copii

 

IiNTERACTIUNI

SEDINTE

Ore

Psihologi

ce ne defineste

Misiunea Noastra

 

sUNTEM O FAMILIE

DIN PASIUNE

CERTIFICARI

Save a Life

Ce este Autismul?

Autismul

Autismul este o tulburare de dezvoltare caracterizata de deficite mai severe in toate cele 3 arii de dezvoltare:
• Comunicarea verbal si nonverbal. Multi copii au intarzieri in dezvoltarea limbajului sau nu pot comunica verbal deloc toata viata; pot sa nu inteleaga pe deplin sensul unor expresii sis a le interpreteze literal, sau sa nu inteleaga gesturile, tonul vocii sau expresia fetei celor cu care voresc, sau pot repeat ceea ce spun altii (ecolalie).
• Relationare sociala. Au dificultati in a stabilii relatii cu semenii, de exemplu pot parea indiferenti fata de cei din jur, sa nu ii poata privi in ochi, sa aiba tendinta de a se izola de ceilalti, pentru ca nu le inteleg comportamentul verbal si neverbal sau intentiile, nu stiu cum sa comunice cu acestia, cum sa lege si sa mentina prietenii.
• Interese si comportamente restranse si repetitive. Copiii au dificultati in dezvoltarea jocului social, de exemplu activitati imaginative limitate, adesea repetitive, atentie excesiva pe anumite obiecte si ignorarea celor de care, de obicei, copii obisnuiti sunt interesati sau folosirea lor in alte scopuri; rezistenta la schimbare, insistent pe rutine urmate adesea cu strictete, ca un ritual, persoanele devenind anxioase cand rutina nu este respectata; unii copii repeat miscari caudate, ca modalitate de autostimulare, linistire.

Care sunt cauzele autismului?

Pana in prezEnt nu s-a descoperit o cauza specifica a autismului. Exista mai multe teorii care incearca explicarea autismului, nici una dintre acestea, insa, nu explica pe deplin cauzele. Se presupune ca exista multiple cause de natura neurobiologica, diferite sisteme si fuctii ale creierului la persoanele cu autism par sa fuctioneze diferit fata de cei care nu au autism.
Este recunoscut faptul ca autismul are o cauza genetic, dar situatia exacta este neclara.

Drept cause ale aparitiei autismului se presupun a fi factorii de mediu, ex. Toxine, metale grele, poluanti, in atmosfera si apa, sau boli in perioada prenatala sau postnatala, ori reactii la anumite vaccinuri, intolerante alimentare etc.
Nici una din teorii nu este validata.

Care sunt primele simtome

Parintii ar trebui sa fie atenti la unele semnale la copil, cum ar fi:
• Nu gangureste, nu arata cu degetul sau nu foloseste alte gesture la 12 luni.
• Nu foloseste nici un cuvant la 16 luni
• Nu foloseste expresii/propozitii de 2 cuvinte la 2 ani
• Nu raspunde la nume
• Pierde din achizitiile dobandite in dezvoltare, in limbaj sau in abilitatile sociale(regreseaza in aceste domenii)
• Contact visual slab
• Pare ca nu stie cum sa se joace cu jucariile
• Aliniaza in mod excesiv jucariile sau alte obiecte
• Este atasat in mod deosebit de o anumita jucarie sau un anumit obiect
• Nu zambeste
• Uneori pare surd

Cum este diagnosticat Autismul?

Nu exista un anumit test medical pe baza caruia sa se poata stabili diagnosticul de autism. Diagnosticarea se face pe baza unor teste specifice prin observarea la copil a unui set de comportamente.
Autismul poate fi identficat si diagnosticat chiar si de la 18 luni, dar rareori diagnosticul cert este dat mai devreme de varsta de 2 ani a copilului.
Evaluarea diagnostic este bine sa fie facuta de catre o echipa de specialisti cu experienta in autism. Se observa si se evalueaza comunicarea, comportamentul copilului in diverse situatii, nivelul de dezvoltare in toate ariile. Intrucat multe comportamente sunt intalnite si la alte tulburari, diagnosticienii trebuie sa identifice alte posibile cauze ale simtomelor pe care le observa la copilul cu autism. Parintii trebuie sa fie implicate in acest process intr-un mod serios si consistent, ei fiind o suras foarte importanta de informatii despre copil.

TERAPII

Terapii si tratamente folosite in tratarea copiilor cu TSA
Cele mai folosite tratamente si terapii in cazul autismului sunt:
Terapiile comportamentale, ce vizeaza invatarea de comportamente specific in unitati distinct, pas cu pas, urmand succesiunea Stimul-Raspuns-Recompensa si diminuarea comportamentelor nedorite, respective sporirea celor dorite care lipsesc; Analiza Comportamentala Aplicata-ABA; Analiza Verbal Aplicata-VBA; Abordari comportamentale “naturaliste”.
Terapiile de dezvoltare, ce se adreseaza “deficitelor central” in autism: problemelor de relationare sociala si abilitatilor de comunicare, si vizeaza cresterea motivatiei, a abilitatii emotionale, sociale si intelectuale ale copilului, pornind de la interesele acestuia si construin pe ele: Floortime-Greenspan, Programul Son Rise, RDI-Relationship Development Intervention.
Terapiile complementare, ce si-au demonstrate aficienta si in imbunatatirea conditiei persoanelor cu autism: terapia senzoriala, terapia prin joc, art terapia, terapia fizica, terapia ocupationala, terapiile de tip visual.
Tratamentele alternative: diete, suplimete nutritive, tratament cu oxigen hiperbaric, Auditory Integration Training – ATI, homeopatie, cellule stem s.a. , sunt considerate benefice de catre unii parinti, insa nu exista studii serioase privind eficacitatea lor la copii cu TSA.